Forse prijsstijgingen inhuur technisch personeel

Opdrachtgevers van technische uitzendbureaus moeten rekening houden met prijsstijgingen. Tarieven schieten in rap tempo omhoog door schaarste in de flexmarkt. Hoe reageren onze partners hierop?

Aantrekkende arbeidsmarkt

De Nederlandse economie groeit als kool wat resulteert in een sterk aantrekkende arbeidsmarkt. In de afgelopen maanden is de werkloosheid geslonken tot 450.000 mensen.

Daarbij komt dat het aantal openstaande vacatures op een recordniveau zit. Dat aantal zal de komende twee jaar met 250.000 toenemen. Waar tot voor kort bouwvakkers of technisch personeel, al dan niet gedwongen als zzp-er aan de slag gingen, pakt dat nu lucratief voor ze uit.

In verschillende branches ontstaat schaarste wat veel ondernemingen ernstig in het nauw brengt. Deze trend zien wij ook terug op inleenplatform Felixwerkt.nl waar vraag en aanbod in de flexmarkt makkelijk bij elkaar komen.

Binnen deze portal worden 45% meer technische aanvragen geplaatst dan vorig jaar. We zien daarnaast een toename van administratieve, secretariële en klantcontact flex-aanvragen.

Feedback uit de flexmarkt

In de arbeidsmarkt geldt het krachtenspel van vraag en aanbod zeer sterk. Een van de gebruikers van Felixwerkt is operationeel manager bij een gerenommeerd farmaceutisch bedrijf. Hij vertelt Felix dat voor hem “prijs niet relevant is, omdat een lang openstaande vacature zoals onderhoudsmonteur, hem ongeveer €50.000 kost”.

Twee uitzendspecialisten boden hun beschikbare kandidaten aan op deze vacature via Felixwerkt.nl. Het scheelde deze farmaceut 16 uur tijd in communicatie over oa. de inhoud van de aanvraag, gewenst kandidaatprofiel en onderhandeling met alle gespecialiseerde lokale uitzendaanbieders.

Er werd ook geen tijd verspild aan contact met uitzenders die reageren dat geen nieuwe klanten kunnen bedienen (28%), er later op terug willen komen (18%), er qua tarief of salaris niet uit denkt te komen (15%), op dit moment niet beschikken over de juiste kandidaten (20%), kampen met onderbezetting door vakantie (8%) of onbereikbaar waren (5%).

Het nieuwe normaal

Daarentegen gaf de eigenaar van een installatiebedrijf van zonnepanelen en warmtepompen aan dat hij niet uitkwam met de aangeboden uitzendtarieven. In zijn markt zijn de marges flinter dun. Waar in de flexmarkt omrekenfactoren van 2.0 tot 2.3 het nieuwe normaal zijn, vond deze mkb-er de via Felix aangeboden factor 1.97 te duur. Hij koos ervoor zijn inkomende opdrachten uit te stellen en verder te zoeken in zijn eigen netwerk.

Zo komt duidelijk naar voren dat afzonderlijke situaties en financiële mogelijkheden tot verschillende keuzes leiden. Ondernemingen zullen prijsstijgingen accepteren en eventueel doorberekenen in het eigen tarief dan wel doorzoeken naar andere oplossingen zoals investeren in eigen werving, tijdelijke contracten aanbieden of hulp inroepen van collega bedrijven.