Hoe voorkom je mismatch van nieuw personeel? Elimineer opportunisme en vind een betrouwbare partner

“Het waren 77 fantastische dagen”. Het had zomaar de afscheidsspeech van Frank de Boer kunnen zijn. Ooit met vier kampioenschappen de kroonprins van het Nederlands trainersgilde. Na Doetinchem en Milaan gister wederom een pijnlijke aftocht in Londen. Waaraan is deze miskleun te wijten?

Lange ballen, snel thuis

Internationale speelt sinds mensenheugenis verdedigend, nog net geen catenaccio. Loeren op een stiekem doelpuntje om met minimale inspanning het optimale resultaat uit het vuur te slepen. Italiaans voetbal in optima forma. Het team vol doorgewinterde profs saboteerde nog geen jaar terug de voetbalvisie van Frank de Boer. Na 87 dagen was het “Arrivederci Franco..”

Bij degradatiekandidaat Crystal Palace zit de tactiek “lange ballen, snel thuis” in het DNA. Dat staat mijlenver af van Frank’s strategie om de tegenstander met “tika-taka” combinatievoetbal de wil op te leggen. De Boer werd aangetrokken om zijn visie aan de spelers en supporters over te brengen. Die kans werd hem al na 77 dagen ontnomen. Vier opeenvolgende nederlagen zorgden voor zijn ultra snelle exit. “Goodbye Frank..”

Opportunistische werelden

Coaches zijn steevast slachtoffer van het opportunisme in de hysterische voetbalwereld. Frank moet uiteraard in de spiegel kijken voor twee onfortuinlijke keuzes, maar wat was de rol van zijn zaakwaarnemer als intermediair tussen hem en zijn nieuwe werkgevers? Wilde hij snel scoren of heeft hij de kwaliteiten van zijn kandidaat en de nieuwe werkplekken verkeerd ingeschat?

Na zeven jaar kandidaten bemiddelen in de flexbranche herken ik dit soort paniekvoetbal. Deze sector staat bol van gelijksoortige concurrenten. Hierdoor overheerst de mentaliteit om “snel te scoren”. Wie de kandidaat het eerst voorstelt, wie het eerst plaatst. Dit werkt het door opdrachtgevers gehate CV’s schuiven in de hand.

Daarnaast stuurde ik als teamleider zwaar op het behalen van acquisitie targets. Minimaal 30% van de tijd van intercedenten werd besteed aan sales. Dit terwijl intercedenten voor hun vak hebben gekozen omdat ze sterk zijn in het begeleiden van mensen naar werk. Later moest ik tot mijn spijt vaststellen dat zij niet volledig in hun kracht, dus plezier, hebben gewerkt. Tegenwoordig zie je dat weer terug in het extreem hoge verloop onder intercedenten.

Omgekeerd model

Na die zeven jaar concludeerde ik dat het rigoureus anders moet, en kan! Het huidige online tijdperk biedt onbeperkte mogelijkheden om de impasse in de conservatieve flexbranche te doorbreken. Ik ben ervan overtuigd dat we het business model met elkaar kunnen omdraaien: niet aanbod-, maar vraaggestuurd.

In plaats dat uitzendbureaus acquisitie en marketing lukraak richten op gewenste prospects, is het nu mogelijk dat bedrijven met enkele muisklikken hun aanvraag uitzetten bij alle relevante uitzendbureaus. Zo hebben – kleinere, onbekende, maar gespecialiseerde – bureaus die nú passend personeel beschikbaar hebben de kans deze linea recta aan te bieden. Zo houden intercedenten tijd over om de klantwens te doorgronden en in hun kracht te werken. Ze houden zo ook meer tijd over om te investeren in de ontwikkeling van hun belangrijkste kapitaal, hun flexkrachten.

Bedrijven trekken op deze manier de juiste kandidaat en op en top geschoold personeel aan voor een tijdelijke klus, of zelfs voor vast dienstverband, na een positieve uitzendperiode die langer kan inzetten dan één kalendermaand opzegtermijn.

Meer weten? Felix komt graag via onze website of chat met je in contact!