HR professionals minimaliseren stress door in ‘flow’ te werken

Als HRM-er vlieg je van overleg naar overleg. Het werk stapelt zich op. Je hebt continu het gevoel dat je achter de feiten aanloopt. Hoe kom je in in hemelsnaam toe aan performance management, rapportages, administratie, functionering-, beoordelings- en exitgesprekken? En oh ja, er wordt ook nog van je verwacht dat je alle vacatures gister al had ingevuld.

Al ziet niet iedereen het, jouw baan is topsport. Je houdt al die ballen in de lucht en voert taken uit onder hoge tijdsdruk. In 1975 schreef psycholoog Mihály Csíkszentmihályi over de wonderlijke momenten waarop topsporters helemaal opgaan in hun activiteit en alles rondom zich vergeten. Zo’n ‘flow’ kan jij in jouw baan ook bereiken.

Tevredenheid in je werk vergroten

Sindsdien bewijzen vele onderzoeken dat ‘flow’ ons algemene welbevinden, ons mentale en lichamelijke prestatievermogen en zelfs ons tevredenheidsgevoel kan vergroten. Flow is niet alleen goed voor jezelf, maar ook voor jouw resultaten, dus voor jouw werkgever. Want werknemers die in een flow zitten, blijken in staat tot buitengewone prestaties.

Wat merken we van ‘flow’?

  • De filter-functie
    • Je verwerkt informatie anders. Je bent meer geconcentreerd, ziet details scherper en filtert ‘stoorzenders’ makkelijker weg.
  • Het leer-effect
    • Je pakt nieuwe, ingewikkeldere uitdagingen gemotiveerder aan. Dat verhoogt de kans dat je ze tot een goed einde brengt. De persoonlijke groei die daarmee gepaard gaat, geeft je een groot gevoel van voldoening.

Chemie in het brein

Een flow-belevenis gaat gepaard met een matige stijging van de cortisolspiegel. Dat staat bekend als het stresshormoon en het houdt extra energie paraat voor ons lichaam, bijvoorbeeld in de vorm van glucose. Door de activering van bepaalde receptoren in de hersenen doet cortisol onze aandacht en leergierigheid toenemen. Tegelijk maakt die stof het ons makkelijker om bijkomstige informatie te negeren. Verder zorgt zo’n ‘tunnelvisie’ er ook voor dat we met een flinke dosis uithoudingsvermogen bij de les blijven.

Stress versus flow

Cortisol, maar dat levert toch juist stress op? Ja en nee. De bijzondere toestand legt inderdaad beslag op ons lichaam en onze geest. We verbruiken ook flink wat energie – daarom kunnen we niet permanent in ‘flow’ blijven. Toch is die prikkeling kleiner dan bij negatieve stress. Bovendien ligt ons subjectieve gevoel van controle bij flow over het algemeen hoog. Alles lukt zonder veel moeite en we zijn in staat om ons handelen te beheersen. Dat staat in groot contrast met negatieve stress, waarbij we een gevoel van chaos ervaren doordat we steeds nieuwe en onvoorspelbare opdrachten over ons heen krijgen.

Evangelia Demerouti (TU Eindhoven) toonde in 2012 aan dat flow tijdens het werk zelfs leidt tot een actievere invulling van de vrije tijd. Maar niet voor iedereen. Het geldt alleen als je de knop na je dagtaak goed kan omdraaien. De beste combinatie lijkt dus flow op het werk mét ontspanning achteraf.

Het mooie is dat jij de kans op flow-momenten zelf kan vergroten.

10 tips om jouw flow te bereiken

  1. Zoek een uitdaging die is afgestemd op wat je aankan. Een opdracht mag niet te makkelijk, maar ook niet te moeilijk zijn. Als de eisen groter zijn dan je aankan, zal je snel gestresst raken. Maar als je tot veel meer in staat bent dan er van je gevraagd wordt, zal je je gaan vervelen.
  2. Stel jezelf een duidelijk en bereikbaar streefdoel en vraag geregeld feedback zodat je weet dat je op de juiste weg bent.
  3. Geef betekenis aan je opdracht door het doel en de inhoud van je activiteit voor ogen te houden.
  4. Zorg voor voldoende speelruimte, door bijvoorbeeld zelf te beslissen wanneer en hoe je een bepaalde taak afwerkt.
  5. Creëer tijd, focus op prioriteiten. Het is essentieel om jezelf te beschermen tegen interruptie van jouw belangrijkste activiteiten. Bescherm jezelf bijvoorbeeld voor acquisitie. Laat je niet verleiden werk op je te nemen dat je juist hebt uitbesteed aan externe leveranciers van nieuw personeel. Communicatie en gedoe met uitzendbureaus kan je goedkoop uitbesteden aan platforms als Felixwerkt. Zo creëer je snel 20% extra tijd voor jezelf.
  6. Zoek ondersteuning bij vrienden, familie, collega’s en leidinggevenden.
  7. Activeer je lichaam met beweging, bijvoorbeeld een korte wandeling is al voldoende.
  8. Wissel je taken af.
  9. Las pauzes in.
  10. Zet ’s avonds genoeg ontspanning op het programma om de knop om te draaien.