Reclame van uitzendbureaus is geldverspilling

Randstad sponsort al jaren de extravagante Formule 1, YoungCapital zet in op peperdure tv reclame en vandaag hoor ik Tempo Team in een radio commercial dat minimaal €12.500 per 900 seconden kost. Waarom nog?

Telefoonterreur

Naast deze kostbare marketinguitingen wordt steevast ingezet op telefonische acquisitie. Zelf heb ik in het begin van mijn loopbaan hier volop aan meegewerkt. Dat was veelal met hagel schieten om uiteindelijk tot één klantgesprek te komen. Vaak ging het de prospect om persoonlijkheid, omdat de meeste uitzendbureaus niet veel van elkaar verschillen. Deze manier van ultra commercieel werken wordt opgelegd door hoger management. Startende intercedentes worden erop getraind en afgerekend. Uiteindelijk zag ik als teamleider dat veel van mijn collega’s opkeken tegen de bel-ochtenden en niet in hun kracht werkten.  

Contrast

Dat is verspilling van uren! Lukraak bellen en reclame commercials de wereld in slingeren. Die kosten betaalt de klant uiteindelijk in het tarief. Daarnaast vormt het een aanslag op de werklust van de medewerkers op de uitzendbureaus. Dit heeft hoog verloop in de branche tot gevolg. We zien dat minimaal 30% van de tijd en budget binnen de uitzendbranche wordt besteedt aan marketing en sales. Dit staat in schril contrast met de budgetten die worden vrijgemaakt voor de ontwikkeling van hun kapitaal, de flexpool, wat gemiddeld niet boven 0,03% uitkomt. Uiteraard begrijp ik dat zichtbaarheid belangrijk is en dat de moordende concurrentie uitzenders gevangen houdt in dit ouderwetse business model. Maar het flexibele personeel persoonlijk kennen en continue ondersteunen is in de kern de functie van een bemiddelingsbureau, toch?

Vraaggestuurd

Niemand zit nog te wachten op telefonische overlast of cadeautjes van lieftallige intercedentes. Werkgevers willen pas contact met een uitzendbureau als het echt nodig is. Met een aantal werkgevers hebben we nagedacht hoe we dit gedrag kunnen veranderen. Niet meer aanbod-, maar vraaggestuurd. Dezelfde omwenteling die www.picnic.nl en online shops van bestaande supermarkten teweeg brengen in hun sector. Niet meer groot inkopen en in een winkel promoten dan wat de consument exact bij jou aanvraagt. Dat scheelt zoveel verspilling van voedsel! Ik zie het voor me dat zo’n model in de uitzendbranche met meer dan 5000 aanbieders perfect zou kunnen passen, jij ook?